"Ya Fatıma, kurbanın kesilirken yanında bulun, kurbanın yere akacak ilk kan damlasıyla geçmiş günahların affedilir." (i.Hibban)
"Kurban bayramında yapılan amellerden Allah Teâlâ katında, kurban kesmekten daha kıymetlisi yoktur. Daha kanı yere düşmeden Allah Teâlâ onu muhafaza eder, onunla nefsinizi tezkiye edin, onu seve seve kesin." (Tirmizi)
Kurbanlık Hayvanların Yaşı:
Kurbanlık hayvanlar; deve, sığır ve koyun keçidir.
Kurbanlık hayvanların yaşı: Koyun ve keçi yaşını doldurmuş olmalı, ancak koyun 6 aylıktan fazla olupta anaları kadar büyükse, sığır hayvanı 2 yaşını, deve 5 yaşını doldurmuş olursa kurban edilir. Bu yaşları doldurmamış olanlar ile yaşını doldurmamış keçinin kurban edilmeleri caiz değildir. (El ihtiyar cüz 5 syf. 18, Zuheyli)
Doğum tarihi kesin belli olan hayvanda kapak atma söz konusu değildir. Ancak doğumu kesin olarak bilinmeyen sığır cinsi hayvanlar için kapak atma denilen iki ön dişin çıkması, o hayvanın kurban edilebilmesi için bir ölçü olarak kabul edilebilir.«Diy.kurban reh.»
Kurbanlığa Engel Sayılan Kusurlar:
Bir veya iki gözünün kör olması, dişlerinin çoğunun düşmüş olması (Ancak kalan dişleriyle karnını doyurabiliyorsa mani değildir.), kulakları kesik veya boynuzlarının biri veya ikisi kökünden kırılmış olması, kulak veya kuyruğunun üçte birinden fazla kesik olması, kesilecek yere kadar yürüyemeyecek derecede hasta veya topal olan, (arızalı olan ayağını yere basarak yaylıma giden topallık zarar vermez.), doğuştan kulağı bulunmayan, sığırlarda iki, koyunlarda bir memesi körelmiş olan, hepten pislik yiyen ve bir süre hapsedilerek temizlenmemiş olan hayvanlar kurban edilemezler.
Burulmuş olan, kulağı enine veya boyuna yarılmış olan, boynuzsuz veya boynuzunun birazı kırılmış olan hayvanların kurbanlığı caizdir. Doğumu yaklaşmış hayvanın, kulağı delinmiş veya yarılmış olan, şaşı, topal, uyuzlu ve deli olması kurbanlığa engel değildir. Fakat böyle ayıplı olanların kurban edilmesi mekruhtur.
Kurbanlık hayvan kesime yatırılırken ayağı kırılır veya gözü zarar görürse, yinede onu kurban etmek -istihsanen- caizdir. Çünkü bundan korunmak çok zordur.
Hatta Ebu Yusuf a göre hayvan boğazlanmadan bir gün önce bile böyle bir kazaya uğrarsa yine kurban
Olur. (Bedai'den C.Yıldırım)
Diğer üç mezhebe göre sonradan meydana gelen özürlü hayvanın kurbanlığı yeterlidir. (Ömer Nasuhi Bilmen)