Kurban kesim vakti, bayram namazı kılınan yerlerde bayram namazı kılındıktan sonra, bayram namazı kılınmayan yerlerde ise, sabah vakti imsaktan sonra başlar. Zira Enes b. Malik' in rivayetine göre bir adam kurban bayramında namaz kılınmadan önce kurban kesti. Hz. Peygamber ise ona yeniden kurban kesmesini emretti. (İbni Mace)
Şafiilere göre bayramın birinci günü güneş bir mızrak boyu ( 20-25 dakika ) geçmese bile güneşin doğmasından sonra kılınacak iki kısa rekat ile okunacak iki kısa hutbelik kadar geçtikten sonra girer. Fakat eftal olan onun bir mızrak yükselmesinden itibaren bu kadar zaman geçmesine tehir etmektir. (H.Ege Mezahibi Erbeb 2/223)
Hanefi'lere göre bayramın üçüncü günü gün batınıma kadar, Şafilere göre dördüncü günü de gün batınıma kadar kesilebilir.
Herhangi bir neden den dolayı bayram namazının geciktirilmesi veya kılınamaması halinde bayram namazı vakti çıkıncaya kadar beklenir sonra kurban kesile bilir.
Şehirli bir kimse acele kurban kesmek isterse, onun çaresi kurbanı şehir dışına yani seferiliğin başladığı yere çıkarır şafak attıktan sonra keser. (i.Abidin 15/262)
Kurbanlık Hayvanın Alım Satımı:
Kurbanlık hayvan götürülünceye kadar satıcının bakımında kalmak üzere satın alman hayvan artık alıcının olmuştur. Satıcının taksiratı olmaksızın meydana gelebilecek zarar alıcıya ait olur. (Din İşleri Fetva Kurulu Başkanı H. Kayapınar)
Kurban Kesmenin Önemi ve Fazileti:
Kurban, kurban günlerinde kesilen hayvanın adıdır. Terim olarak hususi bir hayvanı, Allah'a yakınlaşmak niyetiyle hususi bir vakitte kesmektir, kan akıtmaktır. Dolayısıyla fakire, kuruma para vermek kurban yerine geçmez. Kurban kesilmesi niyetiyle verilirse caizdir. Gününde kurban kesememiş kişi, aldığı kurbanı yada bedelini fakirlere vermekle borçtan kurtulmuş olur.
Haçta bulunan Müslümanlar, memleketindeki keseceği kurban ile mükellef değillerdir. Dinen zengin bulunan Müslüman, hacda, ister mukim, ister misafir olsun Hanefi ve Malikilere göre udhiyye kurbanı kesmekle yükümlü değillerdir. Ancak kesmek isterse, Mekke’de kesebileceği gibi memleketinde de kestirebilir. Fakat hac ve umreden dolayı kesecekleri kurbanlar her halde orada kesilmelidir. (Diyanet Hac İlmihali 122).
Haçta bulunmayan Müslümanlar, hali vakti yerindeyse kendilerine vacib olan kurbanlarını keserler. Kurban kesmesi gerekli olan Müslüman’ın kesmemesi günah olur, evinde bereket olmaz. Kurban kesenin evi memnun olur, bereketlenir ve kaza, belalardan korunmuş olur.