Kur'an-ı Kerim'deki “MÜLK" sözcülüğü de egemenliği ifa (hem mülkiyeti hem egemenliği ifade eden esrarlı bir sözdür. Özellikle Allah ile ilgili olarak kullanıldığında bu anlamı mutlaka içerir. Allah (cc) in hâkimiyeti demek Allah'ın mutlak egemenliğini belirten bir hâkimiyet demektir.
O halde bütün kainatın ve doğanın hakimi egemenliği elinde olan, aynı zamanda sahibi olan Allah (cc), doğayı insanlara emanet olarak vermiştir. Bu bakımdan Allah (cc) in mülkü olan evreni ve doğayı (tabiatı, dünyayı) İnsanlar kendi mülkleri sanarak tahrip ediyor ediyor ve Allah’ın mülkünü kendi bencil duygularına kapılarak Allah (cc)'in emanetine hiyanetlik ediyorlar. Oysa ki Allah (cc) söyle buyuruyor: "Allah'ın mülkü olan evreni ve doğayı kendi mülkünüz sanarak tahrip etmeyin, size emanet edilmiş bir yapı olarak kullanın; dengelerini, özelliklerini, güzelliklerini koruyun. Sizden sonra gelecek olan nesillerinizin geleceklerini tehlikeye atmayın?
Yaz geldi; maalesef her yerde orman yangınları başladı. Allah (CC)'in emanetini korumak Allah'a saygı göstermek? Bu mudur insanlık? Bu mudur Müslümanlık? Yazık ki ne yazık. Allah (cc) in mülkün sahibi olduğuna gerçek inanan bir anlayış, Allah'ın mülküne saygı gösterir, tecavüz etmez.
Doğa tahribatının öncüleri, rantı, parayı örtülü ilah gibi gönüllerine yerleştirmiş olanlardır. Bu zihniyetin Allah'a ve Allah'ın mülküne (yani egemenliğine) saygı duyduğu söylenilebilir mi?
Allah (cc) Fatır (Yaratan) ve Muhit (görüp, gözeten, koruyan) tanıtıldığına göre onun kuşattığı çevreyi rahatsız etmek Allah'ı rahatsız etmek olur.
Yani tabiat, sadece Allah'a götüren izler, işaretler değil, Allah’ın bizzat vücududur.
Kur'an-ı Kerim'in bize anlattığı evren Allah merkezli bir evrendir. Bu evrende Allah herşeyi kuşatmıştır, sürecin bizatihi içindedir. Dahası, bu evrende merkezi varlık olarak, öne çıkarılan insan, Allah ile her an ve her yerde birliktedir.
Hadid Suresi'nin dördüncü ayetinde Allah (cc), Şöyle buyurmaktadır: Nerede olursanız olun, O Sizinle beraberdir. Allah, işleyip, üretmekte olduklarınızı en iyi şekilde görmektedir".
Dahası da var!
"Yemin olsun ki, insanı biz yarattık. Nefsinin ona neler fısıldadığını da biz biliriz. Biz ona şah damarın dan da daha yakınız" (Kaf Suresi, on altıncı ayet)
Kur'an-ı Kerim'in, her şeyi Allah merkezli okuma, anlama, anlamlandırma ve değerlendirme evreninde Allah-insan-evren üçlüsünden oluşan bir bütünlük esastır.
Son söz; Allah (cc) in yarattığı ve emaneti olan evrene, doğaya, insana onları tahrip etmeden saygı, sevgi ve adaletle yaklaşalım. Bu davranışlar, Allah’ı saymak, sevmek itaat etmek ve inanmaktır.