Bütün ibadetlerin özü Allah'ı anmak zikretmek ve onu hatırdan çıkarmamaktır.
İnsanoğlunun yegâne gayesi de onu anmak ve hatırlamak ilahi rızaya ermek olmalı,
İnsan için en büyük saadet yaratanın dostluğuna ve yakınlığına kavuşmaktır ona yakın olan Kullar kalplerini, Allah zikriyle meşgûl edenlerdir.
Lâ ilahe illallah kelime-i tevhidi imanın ikrarı olduğu gibi zikrin de kendisidir.
Zikrullah bir ibadettir ancak onu diğer ibadetlerden ayıran ise belirli saatlerde veya mekânlarda yapılmamasıdır yani her halde zamanda sayısızca yapılabilen bir ibadettir. Bu sebepten dolayıdır ki, Allah'ı anmak en büyük ibadet olarak tarif edilir. Zikir bizlere, Allah'ı bir an olsun unutmamak onu hiç hatırdan çıkarmamak dünyevi işlerle meşguliyeti azaltıp gafletten uzak durmayı hatırlatır.
Rabbimiz bir ayeti kerimesinde o hidayete erişmiş kullarını şöyle övmektedir, Onlar ayaktayken otururken ve yanları üzerindeyken daim beni zikrederler (Al-i imran 191). Böylece zikir için belli bir şekil veya vakit tayin edilmemiştir bizden istenen sayısız her daim yani her nefes zikirdir zikirden murat nedir, Allah'ı hatırlamak kul olduğumuzu unutmamaktır.
Marifet ehline göre zikir çeşitleri üçtür.
Bunlar dilin zikri.
Kalbin zikri.
Ve Sırrın zikridir.
Yalnız dilde olup kalbin gafil olduğu zikir dilin zikridir.
Bu zikrin tesiri zayıf ama tam anlamıyla tesirsiz değildir.
Kalbin zikri ise zikrin kalbe yerleşmesi ve kalp'le birlikte bütün azaları kaplamasıdır.
Sırrın zikri ise zikreden kişinin zikri dahi unutup kalpte ve bütün cem'i azalar da sadece zikredenin kalmasıdır.
Tüm kâinat ve onda bulunan her yaratık, Allah, Teâlâ'yı zikir halindedir hiçbir varlık yoktur ki onu hamd ile tesbih etmesin (İsra 44).
İnsan zikrettikçe, Allah'a yakınlık sırrına erer zira kim, Allah'ı zikrederse Allah'da onu zikreder. (Bakara 152). Allah kendisini zikredenlerle beraberdir kulum beni zikrettiğinde ben onunla beraberim.
O beni kendi içinde zikrederse ben de onu zikrederim o beni bir topluluk içerisinde zikrederse.
Ben de onu o topluluktan daha hayırlı bir topluluk içerisinde anarım (BuhâriTevhid 15).