Allah nasip ederse bu sene ilk orucumuzu 2 Nisan Cumartesi günü sahura kalkarak tutmaya başlayacağız. Ramazan ayının sağlıkla, afiyetle, huzur ve sükûn içinde geçmesini, hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum.
Ramazan ayı inananlar için diğer aylara göre farklılığı olan bir ay. Allah bu ay için vakti, sayısı nasıl davranılması, nelere dikkat edilmesi gerektiği belirtilmiş, ölçüleri konmuş oruç ibadetini eski kavimlere farz kıldığı gibi son Nebi Hz Muhammet S.A.S elçiliği ile bizlere de farz kılmıştır. “Ey inanıp güvenenler! O oruç, sizden öncekilere yazıldığı şekliyle size de yazıldı ki kendinizi koruyasınız.” (Bakara, 2/183) Ramazan, insanlara rehber olan ve rehberin açıklayıcı ayetlerinden oluşan Kur’an’ın ve o Furkan’ın indirildiği aydır. Sizden kim o ayı yaşarsa onu oruçlu geçirsin. Kim de hasta yahut yolculuk halinde olursa o günlerin sayısı kadar diğer günlerde oruç tutsun. Allah sizin için kolaylık ister, zorluk istemez. Bunlar, sayıyı tamamlamanız, (orucun bittiği gün) sizi buna yöneltmesine karşılık Allah’ın yüceliğini seslendirmeniz ve ona şükretmeniz içindir.(2/85)
İMSAK VAKTİ TARTIŞMASI
Ramazan ayı gelmeden orucun başlama yani imsak vakti ile ilgili farklı görüşler farklı imsak vakitleri ortaya atılmakta tartışılmakta. Allah kitabında “Fecrden /doğu ufku boyunca oluşan yarılmadan dolayı, ak çizgi kara çizgiden size göre net olarak ayrılıncaya kadar yiyin için sonra orucu geceye kadar tamamlayın”. (Bakara 2/187)demekle açık, anlaşılır bir şekilde her bireyin bizzat kendi gözlem ve deneyimine göre vakti belirlemeleri gerektiğini beyan etmiştir. Açık ayetlere rağmen Ramazan ayın gelmeden tartışılan, Ramazan ayı bitince bir sonuca varamadan gündemden kalkan bir sonra ki Ramazan ayında tekrar gündeme gelen kronik sorun olarak tekrarlanmakta. Oysaki imsak meselesi sadece Ramazan ayı ile oruç ile alakalı değildir. İmsak namaz kılanlar için her gün dikkat edilmesi gerekli sabah namazının vaktinin belirlenmesinde de önemli bir konudur. Namaz ibadeti vakitle sınırlandırılmış, farz kılınmış bir ibadettir “Namaz müminlere, vakitle sınırlı olarak farz kılınmıştır.2 (Nisâ 4/103)” Gelişi güzel kişinin, kurumun kendi kafasına, keyfine göre istediği zaman da yerine getirebileceği bir ibadet değildir. Dinin sahibi Allah kuluna namaz kılmayı emrederken hangi vakitlerde yerine getirilmesi gerektiğini de belirtmiş. “Namazı, gündüzün iki bölümünde ve gecenin zülfelerinde/gündüze yakın vakitlerinde düzgün ve sürekli kıl.” (Hûd, 11/114) “Namazı, Güneşin dülûk’ndan/ tepe noktasını geçmesinden gecenin ğasakına/karanlığının bastırmasına kadar, düzgün ve sürekli kıl! bir de fecrin kur’ân’ında/ doğu ufku boyunca dağılmış ışıkların bir araya toplandığı vakitte kıl! Fecrin kur’ânı meşhûddur/Doğu ufku boyunca dağılmış ışıkların bir araya toplanması gözle görülür.“ (İsrâ 17/78)
Ülkemizde üç adet imsak vaktini gösteren çizelge var. İbadet vakitleri ile ilgili ilk takvim çalışması Tanzimat’tan sonra yapılmıştır. Gazi Ahmet Muhtar Paşa (1839-1919), Islah-ı Takvim adlı eserinde, imsak vakti için, Kur’ân’ın koyduğu ve Allah’ın Elçisinin uyguladığı ölçüler yerine astronomik tanın esas alındığı ölçülere dayanarak takvim yapmıştır. Bu takvim 1982 yılına kadar diyanetin uyguladığı takvimdir. Halen bazı kişiler tarafından kullanılmaktadır. Buna göre ilimiz merkezinde 2 Nisan cumartesi günü imsak 4,54 sabah namazı 5,14 olarak göstermekte. Yani gece yarısında oruç ibadetine başlanıyor. Vaktinden öncede sabah namazı kılınmış oluyor. Tabi vaktinden önce ve sonra kılınan namaz, namaz ibadeti olursa?
Din İşleri Yüksek Kurulu, bazı ilim adamlarının itirazı üzerine (Prof.Dr Hüseyin Atay, vb)
Dikkat edilirse birinci takvimde oruca başlama 04,54- sabah namazı 05,14 ikinci takvimde (diyanetin belirlediği) ise oruca başlamayı ve sabah namazı vaktini 05,11 de gösteriyor. Bayındır hocanın tespit ettiği vakit ise 05,57 den sonra oruç yasağı başlıyor ve sabah namazı girmiş oluyor.
Dünya da Bu üç farklı imsak vaktini esas alarak ibadet eden müminler ayet ve hadisleri dikkatli bir şekilde inceleyerek en doğrusunu bulmaya çalışmalılar.
Kanaatimce Dünya’nın ve ülkemizin çeşitli yerlerine bizzat gidilerek yapılan son çalışmaların neticesinde tespit edilen Prof.Dr Abdulaziz Bayındır hocanın namaz vakitlerini gösteren çizelge dünyanın her yerinde güvenle takip edilebilecek bir çizelge. Bireyler kendi evlerinden dahi bunu test edebilirler. Bu konuda daha fazla bilgi sahibi olmak isteyenler aşağıdaki adreslerden detaylı bilgi alabilirler. Hayırlı ve bol bereketli Ramazan ayı geçirmenizi dileklerimle Allah’a emanet olunuz.
abdulaziz-bayindir-bilginin kaynağı Kitap ve Hikmet dergisi10-sayi-namaz-ve-oruc-vakitleri.pdf,
https://www.suleymaniyevakfi.org/ramazan-ve-oruc/namaz-ve-oruc-vakitlerisadece-muslim-olanlar-icin.
Allah razı olsun..