Teravih Namazının Hükmü:
Teravih namazı, Ramazan gecelerine mahsus erkek ve kadın üzerine sünneti müekkededir. Teravih, orucun değil, Ramazanın sünneti olduğu için, oruçlu olmayanlara da kılmaları sünnettir. Cemaatle kılınması ise, sünnet-i müekkede-i kifayedir. Yani bir semtte onun cemaatle kılınması sünnettir. Dolayısı ile diğerleri kendi başlarına kılabilirler. Ancak, cemaat ve mescid sevabından mahrum kalmış olurlar. Kıraati güzel olan kişinin, Ebu Hanife'ye göre teravihi evinde kılması efdaldir. İmamı Muhammed'e göre mescidde kılması efdaldir. Ebu Yusuf a göre imamla mescidde kıldığı gibi evde kılabilirse, evde kılması efdaldir. Ancak, kendisinin mescidde kılması ile cemaatın artışı, gelmemesiyle azalması durumu olursa, böyle saygın bir zatın cemaatı terketmesi uygun değildir. (Cevhere, 1/125)
Teravih namazının vakti, yatsının farzından sonradır. Buna göre yatsının farzını kaçıran kişi, önce farzı ve son sünneti kıldıktan sonra teravihte imama uyar, kalan rekâtları kendi tamamlar. Teravih namazını imam ile kılmayan kişi, vitir namazını imamla kılabilir. Sahih olan görüş budur. Fakat hem imam, hem de cemaat yatsı namazını cemaatle kılmamış olursa, yalnız teravihi cemaatle kılamazlar.
Çünkü teravihin cemaati, farzın cemaatine bağlıdır. Teravihin müstakil olarak cemaatle kılınması nafilelerin cemaatle kılınıp kıhnmaması ahkâmı ile alakalıdır.
Kadınların Mescide Gitmeleri:
Efendimiz (as); "Kadınların cemaate gelmelerine mani olmayın. Fakat evleri onlar için daha hayırlıdır" buyurmuştur. (Müslim)
Daha önceleri, fitne hadisesi ile kadınların mescide gitmelerine sıcak bakmamışlar, ancak akşam, sabah ve yatsı namazlannda erkekler göremeyecekleri için, yaşlı kadınların gitmelerinde sakınca görmemişler. İmameyn, yaşlı kadınların diğer vakitlerde de mescide gitmelerinde sakınca görmemişlerdir.
Sonraki Hanefi fakihlerine göre ise, zamanın bozulması, fısku fücurun ortaya çıkması ile yaşlı da olsalar, kadınların cuma ve bayram namazlarına gitmeleri mekruhtur.
Diğer mezheplere göre, genç olsun yaşlı olsun güzel ve gösterişli kadınların camiye gitmeleri mekruhtur.
(Zııhayli, Nimeti İslam)
Ancak evinde dini bilgiler alamamış kadınlar, mescidde verilen vaaz ve dini bilgileri öğrenmek için gidebilecekleri gibi, evlerinde teravih namazını kılmakta sıkıntı çeken kadınların, mescidde kılmalarına fetva verilmiş, sakınca görülmemiştir, (zuhayti)
Asrımızın alimlerinden Yusuf El Kardavi Çağdaş Meselelere Fetvalar kitabında diyor ki: Günümüz hayatı, kadına kapılarını açtı. Onu evinden alıp okullara, üniversitelere ve çarşı pazarlara çıkardı. Mekânların ve makamların en hayırlısı olan camilere girmekten mahrum kaldılar. Rahatlıkla şunları sesleniyorum;
Hayırlı şeyleri görsün, vaaz ve nasihat dinlesin, dini konularda bilgilensin diye kadına da camilerde yer verin.
Örtünme kurallarına riayet ettikten sonra, mescide gidip gelirken günaha girmeyecek ve kişiyi şüpheye düşürmeyecek şekilde gezinmelerinde, ferahlanmalarında bir sakınca yoktur. -Y. Kardavi 1/428